תקציר (TL;DR)

אמבטיות קרח הן שיטה נפוצה להתאוששות בקרב ספורטאים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות. למרות יתרונותיהן בהתאוששות שרירים, יש מחקר מוגבל על הקשר בין אמבטיות קרח לכאבי ראש. אך כארגע אפשר להגיד בצורה די ברורה – כי מי שסובל מכאבי ראש כרוניים, יש סיכוי גבוה יותר שירגיש התפרצות כאבי ראש בתוך הקרח. מהמאמר בוחן את המנגנונים הפיזיולוגיים הקושרים בין אמבטיות קרח לכאבי ראש, כולל כיווץ כלי דם, שינויים בלחץ הדם, וגירוי עצבי. מוצגות השלכות קליניות והמלצות לאנשי מקצוע בתחום הבריאות, כולל הערכת סיכונים, התאמת הטיפול, ושיטות חלופיות להתאוששות.

מבוא

אמבטיות קרח הן משהו שמשתמשים בהם המון – גם ספורטאים, וגם ואנשי מקצוע בתחום הבריאות כאמצעי התאוששות להפחתת כאבי שרירים ודלקות לאחר פעילות גופנית אינטנסיבית (קרא עוד על אמבטיית קרח ושיפור התאוששות השרירים כאן)

בעוד היתרונות של אמבטיות קרח מתועדות היטב במונחים של התאוששות שרירים ושלד, יש מיעוט של מחקרים הבוחנים את הקשר בין אמבטיות קרח לכאבי ראש. מאמר זה נועד לחקור את המנגנונים הפיזיולוגיים שיכולים לקשר בין אמבטיות קרח להופעת כאבי ראש, לסקור ספרות מדעית רלוונטית ולדון בהשלכות קליניות על אנשי מקצוע בתחום הבריאות.

הפיזיולוגיה של אמבטיות קרח

אמבטיות קרח כוללות טבילה של הגוף במים קרים, בדרך כלל בטווח שבין 1-15 מעלות צלזיוס, למספר דקות. התגובות הפיזיולוגיות העיקריות לטבילה במים קרים כוללות כיווץ כלי דם, קצב חילוף חומרים מופחת, ירידה במהירות ההולכה העצבית ושינוי בתגובות דלקתיות.

הנה התגובות הפיזיולוגיות שיכולות להשפיע על כאבי ראש בטובלים בקרח:

  • כיווץ כלי דם: חשיפה לקור גורמת להתכווצות כלי דם, ומפחיתה את זרימת הדם לעור ולגפיים. התהליך הזה עוזר לשמור על טמפרטורת גוף הליבה אבל יכול גם להשפיע על הדינמיקה הקרדיווסקולרית.
  • קצב חילוף חומרים מופחת: טמפרטורות נמוכות יותר מפחיתות את הפעילות המטבולית התאית.
  • ירידה במהירות הולכה עצבית: טמפרטורות קרות מאטות את האותות העצבים, וכך יכולה להפחית את תחושת הכאב.

מנגנונים פוטנציאליים המקשרים בין אמבטיות קרח לכאבי ראש

כיווץ כלי דם וזרימת דם מוחית

כיווץ כלי דם המושרה על ידי חשיפה לקור יכול להשפיע על כלי דם מוחיים. התכווצות פתאומית של כלי הדם הללו עלולה להוביל לשינויים בזרימת הדם במוח, שיכולה דווקא לעורר כאבי ראש. מחקרים הראו ששינויים בטונוס כלי הדם יכולים למלא תפקיד משמעותי בפתופיזיולוגיה של כאבי ראש, במיוחד אצל הסובלים ממיגרנה.

שינויים בלחץ הדם

טבילה במים קרים עלולה לגרום לעלייה קיצונית בלחץ הדם עקב התכווצות כלי דם היקפיים. על פי מחקר של Mourot et al. (2008), חשיפה לקור מובילה לתגובות קרדיווסקולריות משמעותיות, כולל עלייה בלחץ הדם ושונות בקצב הלב. לחץ דם מוגבר הוא גורם סיכון ידוע להופעת כאבי ראש, במיוחד כאבי ראש מסוג מתח.

כאבי ראש כתוצאה מקור

כאבי ראש מעוררי קור, הידועים בכינויים "Brain Freeze", הם כאבי ראש קצרים המופעלים מחשיפה פתאומית לקור בפה או בגרון. בעוד שאמבטיות קרח כרוכות בחשיפה חיצונית לקור, אפקט הקירור המהיר עשוי לעורר באופן דומה את קצות העצבים הטריגמינליים, מה שמוביל לתסמיני כאב ראש. מחקר של Nakata (2015) מצביע על כך שגירויים קרים יכולים להפעיל תעלות פוטנציאליות של קולטן חולף, המעורבות במנגנוני כאב ראש.

סקירה של מחקרים רלוונטיים

טבילה במים קרים ותגובות כלי דם

Bleakley et al. (2014) ערכו סקירה שיטתית על ההשפעות של טבילה באמבטיית קרח על התאוששות לאחר פעילות גופנית. בעוד שההתמקדות הייתה בתוצאות השרירים והשלד, המחקר ציין כי CWI גורם לכיווץ כלי דם מערכתי, אשר עשויות להיות השלכות על אנשים עם רגישות כלי דם, כולל אלה המועדים לכאבי ראש.

השפעות קרדיווסקולריות של חשיפה לקור

מורו וחב'. (2008) בדקו את התגובות הקרדיווסקולריות לחשיפה לקור ומצאו עליה משמעותית בפעילות הסימפתטית ובלחץ הדם. שינויים פיזיולוגיים אלו עלולים לגרום לכאבי ראש אצל אנשים רגישים.

גירוי קור והפעלת כאבי ראש

Nakata (2015) חקרה את התפקיד של תעלות פוטנציאליות של קולטן חולף בכאב המושרה בקור. מהמחקר עולה כי גירויי קור חיצוניים יכולים להפעיל את הערוצים הללו, מה שמוביל לתסמיני כאב ראש.

השלכות קליניות

הערכת סיכונים

אנשי מקצוע בתחום הבריאות צריכים להעריך את הסיכון לכאבי ראש אצל אנשים השוקלים אמבטיות קרח, במיוחד אלו עם היסטוריה של מיגרנות או כאבי ראש מסוג מתח. הבנת ההיסטוריה הרפואית של המטופל חיונית למניעת תופעות לוואי.

ניטור ושינויים

  • בקרת טמפרטורה: התאמת הטמפרטורה של אמבט הקרח לרמה פחות קיצונית עשויה להפחית את הסיכון לעורר כאבי ראש.
  • התאמת משך: קיצור משך החשיפה יכול לצמצם השפעות שליליות פוטנציאליות תוך מתן יתרונות החלמה.
  • חשיפה הדרגתית: הכנסת חשיפה לקור בהדרגה יכולה לעזור לגוף להסתגל ולהפחית את הסבירות להופעת כאבי ראש.

שיטות שחזור חלופיות

עבור אנשים הנוטים לכאבי ראש, ניתן לשקול דרכי החלמה חלופיות כגון התאוששות פעילה, בגדי לחץ רפואיים, שתייה מרובה והתרחקות מטריגרים הגורמים לכאבי ראש שיטות אלו יכולות לספק יתרונות דומים ללא הסיכונים הנלווים של כאבי ראש הנגרמים על ידי קור.

מסקנה

בעוד שאמבטיות קרח מציעות יתרונות משמעותיים להתאוששות השרירים והשלד, קיים סיכון פוטנציאלי לגרימת כאבי ראש עקב תגובות פיזיולוגיות כגון כיווץ כלי דם, שינויים בלחץ הדם והפעלה של מסלולים עצביים רגישים לקור. אנשי מקצוע בתחום הבריאות צריכים להיות מודעים לסיכונים אלה ולנקוט באמצעים מתאימים כדי להפחית אותם. דרוש מחקר נוסף כדי לבסס קשר סיבתי ישיר בין אמבטיות קרח וכאבי ראש ולפתח הנחיות מבוססות ראיות לתרגול בטוח.

הפניות

  1. Bleakley, C. M., & Davison, G. W. (2014). מהו הרציונל הביוכימי והפיזיולוגי לשימוש בטבילה במים קרים בהתאוששות ספורט? סקירה שיטתית. כתב העת הבריטי לרפואת ספורט, 44(3), 179-187.
  2. Mourot, L., Cluzeau, C., Regnard, J., & Bouhaddi, M. (2008). השפעות חריפות של חשיפה לקור על שליטה אוטונומית קרדיווסקולרית בבני אדם. European Journal of Applied Physiology, 104(3), 454-461.
  3. Nakata, Y. (2015). תעלות פוטנציאליות של קולטן חולף וכאב הנגרם על ידי קור. כתב העת למדעי הפה, 57(2), 75-80.
  4. Lombardi, G., Ziemann, E., & Banfi, G. (2017). קריותרפיה לכל הגוף בספורטאים: מטיפול ועד לגירוי. סקירה מעודכנת של הספרות. גבולות בפיזיולוגיה, 8, 258.
  5. Denny-Brown, D., & Yanagisawa, N. (1976). הפתופיזיולוגיה של התכווצות שרירים בקור. כתב העת לנוירולוגיה, נוירוכירורגיה ופסיכיאטריה, 39(8), 798-805.
  6. ועדת סיווג כאבי ראש של האגודה הבינלאומית לכאבי ראש (IHS) (2018). הסיווג הבינלאומי של הפרעות כאב ראש, מהדורה שלישית. קפלאלגיה, 38(1), 1-211.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *