מחקר

מחקר בכתב העת European Journal of Applied Physiology הראה כי טיפול בהקפאה לכל הגוף – קריותרפיה (WBC) ב-110 מעלות צלזיוס שיפר את המצב התפקודי והפחית את הכאב בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית. המחקר הראה ירידה משמעותית בציון פעילות המחלה (DAS28) וברמות הכאב לאחר סדרה של מפגשי WBC.

סקירה שיטתית ב- Archives of Physical Medicine and Rehabilitation ניתחה את ההשפעות של צורות שונות של קריותרפיה על דלקת מפרקים שגרונית. הסקירה הגיעה למסקנה כי קריותרפיה מקומית וגם קירור של כל הגוף יכולים להפחית ביעילות את הכאב ואת פעילות המחלה בחולי RA.

מחקר ב-Scandinavian Journal of Rheumatology חקר את ההשפעות של קריותרפיה מקומית על תפקוד היד בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית. החוקרים מצאו שטיפול בקור שיפר את כוח האחיזה והפחית את נוקשות הבוקר של החולים.

יישומים מעשיים

למרות שמחקרים אלה מראים תוצאות מבטיחות, חשוב לציין שרוב המחקר התמקד ביישומי קריותרפיה מבוקרים ולא באמבטיות קרח באופן ספציפי. עם זאת, העקרונות הבסיסיים מצביעים על כך שאמבטיות קרח יכולות להציע יתרונות דומים:

כמה זמן? רוב המחקרים השתמשו בחשיפה קצרה לקור, בדרך כלל 2-3 דקות עבור קריותרפיה של כל הגוף או 20-30 דקות עבור יישומים מקומיים של קירור אזור כזה או אחר. עבור אמבטיות קרח, מומלץ כמובן להעלות בהדרגה את משך הזמן, אך להתחיל מדקה עד דקה וחצי, ולא יותר.

טמפרטורה: בעוד שתאי קריותרפיה לכל הגוף יכולים להגיע לטמפרטורות נמוכות במיוחד (-110°C), אמבטיות קרח נשמרות בדרך כלל ב-3-10°C.

תדירות: פרוטוקולי מחקר כללו לרוב טיפולים יומיים או כל יום במשך מספר שבועות. עבור אמבטיות קרח, 2-3 מפגשים בשבוע עשויים להיות מעשיים יותר ועדיין עשויים להועיל.

שיקולים ואמצעי זהירות

בעוד שאמבטיות קרח מראות הבטחה בניהול תסמיני דלקת פרקים, הן אינן מתאימות לכולם. אנשים עם מחלות לב וכלי דם, פצעים פתוחים או הפרעות חושיות מסוימות צריכים להימנע מטיפול בקור. חיוני להתייעץ עם מדריך בעל תעודת ביטוח לפני שילוב אמבטיות קרח בתוכנית לניהול דלקת פרקים.

סיכום

לסיכום, בעוד שדרוש מחקר נוסף כדי להבין היטב את ההשפעות של אמבטיות קרח על דלקת פרקים, עדויות קיימות מצביעות על כך שטיפול בקור יכול להיות כלי רב ערך בניהול תסמינים ושיפור תפקוד המפרקים. בשימוש מתאים ותחת הדרכה מקצועית, אמבטיות קרח עשויות להציע גישה לא תרופתית לשיפור גמישות המפרק והפחתת נוקשות אצל אנשים עם דלקת פרקים.

קישורי מחקר

NCBI – PMC3781860 Arthritis Research NCBI – PMC3438862 PubMed – 17261678 Springer Link Taylor & Francis Online NCBI – PMC5411446

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *